INTRO

Een foto van de Noorderhaven in de winter. Rond 1970 gemaakt. De Noorderhaven is een officieel monument. Jammer dat men er tegenwoordig zoveel auto's parkeert. Dat doet veel af van het mooie van deze oude haven. 


In
mien gastenboek werd ik dur deur Marten Jan Krist(oud Harlinger) attent op maakt dat de OOST VLIELAND verkocht is voor de sloop naar Allliage. Bedankt Marten. Sien laatste naam was BURAK S. De OOST VLIELAND het jarenlang voor van der Skoat varen. Van 1980 tot 1992 was ie opleit in de Industriehaven.

HARLINGEN DEZE WEEK


Een
foto van Goole aan de Ouse. Twee coasters in de Dutch River. De naam heeft te maken met de beperkte diepgang en de vrekkigheid van de Nederlanders.


Op
ut ogenblik ondersoek ik de geskiedenis van de sigare fabrieken die dur voor de oorlog in Harlingen waren. Op de foto hierboven sie je een gasmotor die de machines in de groatste sigarefabriek andreef. Dat was die van Tromp op de Voorstraat. De man die durbij staat is Kueter. Dur mutte nog meensen leve die dur vanaf wete in Harlingen, Wie mij wat vertelle kan kan dat doen via een mail. Mien email adres staat hierboven wel. Je kan ut oek in mien gastenboek sette.


De
Waddensee is ut mooist bij harde wien su as op disse foto. Hoge golven en donkere luchten. Foto is van 1972 en is nomen vanaf de veerboat de NOORD NEDERLAND van Doeksen. Rechts sie je de Pollendam en een Deens veeboatsje van Clausen die net de haven verlaat met een lading Fries fokvee aan boord.


Net
sun Deens veeboatsje kwam in 1987 een lading koeien halen bij de HOV. Ut hat toen een Engelse eigenaar en heette TYNEDALE ONE.



Disse
foto is nomen van de FRIESLAND in de winter van 1971 terwijl ie de haven van West Terskelling verlaat.



De
NOORD NEDERLAND is in 1974 verkocht naar Angola, Disse foto is in 1978 maakt deur een seeman die de foto naar de Harlinger Krant stuurde. Hij heette toen KALUA. Over sien uuteindelijke lot is niet suveul bekend.


Bovenstaande
foto is maakt een paar jaar voor de oorlog op een dag in november. Ut is de Noorse RIO NOVO van Oivind Lorentzen. Ut skip is in 1937 bout. Hij leit hier earpels te laden in ut Dok. De RIO NOVO overleefde de tweede wereldoorlog en in 1949 wurdt ie verbout tot gastanker voor ut vervoer van L.P.G. Hij kreeg toen de naam ULTRAGAZ.  Op ut plaatsje hieronder sie je um links en  rechts sie je een Liberty skip dat oek verbout is as gastanker. Die heet ULTRAGAZ-SAO PAULO.


De
ULTRAGAZ verandert nog een paar keer van eigenaar en van naam. In 1963 heet ie MUNDOGAS SUL. Hij wurdt dan opleit in Rio de Janeiro en daar wurdt ie in 1967 oek sloopt.


Dit
plaatsje von ik op de website van Oud Harlingen. Ut is de RIO NOVO die na lading in Harlingen de haven verlaat. Ut was op een stormachtige dag.


De foto
boven is maakt in 1971. We waren op vakaansie weest naar Denemarken met de bromfiets. Op de achtergrond vaart net sun veerboat as waar wij op sitte. Ut was ut Elbeveer in Noord Duutslan, Tegenwoordig vaart één van disse veren op de lijn Harlingen-Terskelling met vracht. Hij heet TERSCHELLINGER BANK en is bout in 1955.. Op de foto hieronder laadt hij rollen stro voor Terskelling in de Vluchthaven.



Ik
von dizze foto op een spoorwegwebsite. De poort waar dizze cement wagon onder staat heet een ladingmal. Sun ding stond vroeger oek op ut rangeerterrein van Harlingen. Tiedens de Koreaanse oorlog in de jaren 50 was de vraag naar vlas in België erg groat. In Noord West Friesland en in de Lytse Bouhoek, rondom Pingjum, werd vlas verbout voor Belgische linnenindustrie. Dat ging per binnenvaartskip maar oek wel per spoor fanuut Harlingen naar België. Omdat de spoorwagons in België deur tunnels heengingen mochten de wagons niet te hoog opladen wurde. Met de ladingmal op ut rangeerterrein werd nou bepaald hoe hoog de wagons opladen mochten wurde.  



Ik
kreeg dizze foto van Jan de Bruin. Een hele ouwe foto van de Suuderhaven. Dink dat ie omstreeks 1890 maakt is. Bij de loadsen van Scheuer (staat nou Albert Hein) leit de ALERT. De ALERT was van de Britse maatskappij Ringrose. Dit skip het wel 20 jaar op de lijn Harlingen - Hull varen. Achter de ALERT staat een havenkraan. De eerste van Harlingen. Tot dizze kraan kwam ut spoor Leeuwarden - Harlingen. Ut laatste stukje spoor, vanaf ut Dok, was een paardespoor.



Su
ging dat.  Een locomotief reed de wagons tot ut Dok en dan liep dur langs de oude Westerkerk een paardespoor naar de loadsen van Scheuer op de Suuderhaven..



Sag
van e week disse foto op RIVERSEA. Railway horses. In Goole trekke drie  peerden een goederenwagon over ut spoor. Prachtig gesicht die groate Engelse trekpeerden. Shire horses noeme se die daar.



Self
hat ik disse foto nog. Is uut een andere hoek nomen maar miskien wel op deselfde dag. Helemaal rechts sie je de Westerkerk nog. Die is in 1896 sloopt.


De SCHEVENINGEN 108



In
januari 1980 was de SCHEVENINGEN 108 klaar. Hij was verlengd in één van de droogdokken van "Welgelegen"in de Nieuwe Willemshaven. In die tied werden meer skepen voor de haringvangst verlengd. De Noordzee was leegvist en de vissersboaten moesten verder weg. Om de lange reis rendabel te maken moesten de koelruumen groater. En su verliet de SCHEVENINGEN 108 Harlingen.



Iezerwerker
aan ut branden op de SCHEVENINGEN 108
In april 1980 hoorde men op de werf dat de SCHEVENINGEN 108 op see in brand hat staan. En su kwam ut skip weer naar Harlingen toe voor un groate reparatie. De opbouw was helemaal uutbrand en de machinekamer lag helemaal vol met vis. De hele opbouw moest dur afsloopt wurde. En hele stukken plaat uut de huud en ut hoofddek werden dur uut sneden omdat se vervormd waren. Nadat de machinekamer helemaal skoanmaakt was werd de hoofdmotor dur uutheist en wegbracht voor revisie.  Bij Landustrie in Sneek was ondertussen een nieuwe opbouw maakt. Ut het wat moeite kost om de opbouw dur weer op te krijen maar ut is uuteindelik slaagt. De hoofdmotor kwam terug en toen de machinekamer restaureert was en ut skip opnieuw in de verf sat was ut bijna weer klaar. Voor ut vertrek moesten alleen de luuken van de visruumen weer dicht. Dat ging met keggen en su maar ut ging niet makkelijk want dur sat toch nog wat vervorming in ut hoofddek. Se raakten op ut laatst toch dicht maar ik dink dat de bemanning daar later nog wel moeite met hat het. Toen het de SCHEVENINGEN 108 Harlingen verlaten en is nooit meer terugkomen. "Welgelegen" hat weer un klus klaart.




Een
foto die ik van mien broer Piet Sytema hew kregen. Ut is 1980 en hij was tweede machinist aan boord van de FRISIAN MARINER. De FRISIAN MARINER was van Holwerda en Van der Schoot en is eind seventiger jaren in Harlingen bout. Hier gaan se bij een varende visfabriek vismeel laden. Ut is de L'INTERPECHE een oude ombouwde walvisjager. Ut was voor de kust van Mauretanië. 




En
nog meer foto's van de L'INTERPECHE. Ik hew ut even opsocht in de boeken.De walvisvaarder is bout in 1948 in Engeland voor de Noorse Rederij A.Jahre en haar naam was KOSMOS V.  In 1967 is se verkocht aan Ovenstone Holding Ltd. uut Suud Afrika om verbouwd te wurden tot vis fabriekskip. Ik dink dat se toen de slipway achterin oek dichtlast hewwe. De naam van ut skip wurdt dan SUIDERKRUIS. In 1971 gaat se naar L'Interpeche Ltd. uut Bermuda en dan krijt se de naam L'INTERPECHE. In 1983 gaat se naar Sociedad Pesquer Playa Blanca uut Chilli. De naam wurdt dan PLAYA BLANCA. Verder is mie dur niks over bekend. Mien broer vertelde dat se aan boord weest waren. Ut stonk dur natuurlijk vreselijk en volgens mien broer was ut een uutleeft en verrot skip. Hieronder nog een tekening van ut skip.



Disse
foto is maakt vanaf de STAVKLINT toen ut skip aankwam in de landinwaartse Zweedse haven Köping in de winter van 1979/80 Ut susterskip de FRISIAN STAR lag dur al. Die hadden een lek in de dubbele bojem tank.



En
nog een paar plaatsjes van deselfde reis in de Baltische See. De iisbreker mut durbij komme. Hij wuu "that little Dutchmen right behind me". De groatere skepen, want die waren dur oek moesten daar weer achter. Toen ut konvooi klaar lag riep de kapitein van de iisbreker "garasjoo". Dat is Russisch voor "goed su".


En
dit liekt dan ut trieste einde te wesen van de LAVERNA. De ex-FRISIAN SKIPPER(ex-STAVKLINT). Hij leit hier bij een sloopwerf in Griekenland. As iemand dur nog broad in siet kan ie trouwens oek nog wel weer verkocht wurde.


De
eerste van de FRISIAN-klasse was de FRISIAN TRADER. Sien laadgerei was anders dan de daaropvolgende skepen.


Een
skip van de FRISIAN klasse sien vanaf ut Vlielander strand.


Ut
is 1987. De FRISIAN SKIPPER leit in de Willemshaven. Daarachter leit de Rus MICHAEL TSJEROMNICH.